lettertypes

Gebruik deze lettertypes voor jouw marketingkanalen!

Als tekstschrijver moet je overal over nadenken, zo ook de lettertypes waar je mee gaat werken. Sommige websites kiezen ervoor om met sierlijke lettertypes te werken. De meeste van dit soort lettertypes zijn moeilijk te lezen. Als ik op zo een website kom, maak ik eigenlijk direct weer een rechtsomkeert. Het is niet wat ik zoek. Sierlijke lettertypes zijn vriendelijk, maar tonen geen kracht. Door met simpele en stevige lettertypes te werken toont een bedrijf dat hij overtuigd is van zijn product of dienst en geen verdere poespas nodig heeft om zijn overtuiging over te brengen. Daarbij moet ik zeggen dat niet alle sierlijke lettertypes ongeschikt zijn om mee te werken.

Welke lettertypes passen bij elkaar?

Op je website, een folder, de nieuwsbrief of op andere plekken is het gebruikelijk om met 2 of 3 verschillende lettertypes te werken. Je geeft je hoofdmenu het lettertype Montserrat en schrijft je webteksten in bijvoorbeeld PT Sans. Het is belangrijk dat alle teksten hoe dan ook leesbaar blijven.

 

Lettertypes zijn onder te verdelen in ‘serif’ en ‘sans-serif’. Serif staat voor het streepje, krulletje, rondje, afgeronde of schuine lijntje aan het eind van een letter. Sans staat voor ‘zonder’. Het is mooi om ‘serif’ en ‘sans-serif’ met elkaar te combineren. Onderstaande lettertypes passen daardoor goed bij elkaar:

Om het jezelf makkelijker te maken kun je gebruik maken van de tool ‘Google Fonts’. Deze tool geeft jou de mogelijkheid om van een specifiek lettertype de meest populaire combinatie te vinden. De juiste combinatie kan jou onderscheiden van de concurrent.

Welke lettertypes lezen het prettigst?

Onze hersenen werken het best op een ‘sans-serif lettertype’. Wil jij dus een commerciële tekst schrijven en de lezer aanspreken en overtuigen? Gebruik dan het juiste lettertype en kleine letters en hoofdletters op plaatsen waar zij gepast zijn. Hoofdletters zijn onder andere geschikt voor het hoofdmenu of een button.

 

Strakke, moderne lettertypes, ofwel sans-serif, zijn online makkelijker leesbaar. Dat maakt deze lettertypes gebruiksvriendelijker dan een serif lettertype. Met het juiste lettertype kun jij dus inspelen op het gedrag van de lezer. Als zij rust ervaren in de tekst zijn zij sneller geneigd hem ook af te lezen en een vervolgstap te nemen.

lettertypes

Wat zijn hippe lettertypes?

Als ondernemer, schrijver of websitebeheerder kun jij zelf bepalen met welk lettertype je gaat werken. Het is natuurlijk belangrijk dat het lettertype aansluit bij het gevoel van het bedrijf. Bij een zakelijk bedrijf sluit een strak en modern lettertype beter aan dan bij een minder zakelijk en commercieel bedrijf.    

 

Maar wees alert. Als de website wordt opgebouwd met een plugin kan het zijn dat je opeens uit veel meer verschillende soorten lettertypes kunt kiezen. Deze lettertypes zijn niet allemaal geschikt om te gebruiken. Vooral sierlijke lettertypes kunnen voor problemen op de website zorgen. Er zijn namelijk maar een aantal lettertypes die ondersteund worden door een webbrowser. Lettertypes die niet ondersteund worden zorgen voor vertraging van de website. Als jij wil dat jouw website SEO-proof is, adviseer ik je om met de ondersteunende lettertypes te werken. Dat zijn de lettertypes: Sans Serif, Times New Roman en Calibri.

Hoe kun je lettertypes van een andere website achterhalen?

Soms kom je op een website waarvan je denkt; ‘wauw!’. Alles lijkt te kloppen. De afbeeldingen, de opbouw, de lettergrootte en het lettertype. En dat wil jij natuurlijk ook.

Om te achterhalen met welk lettertype er op die website gewerkt wordt kun je de volgende stappen ondernemen:

1. Ga met je muis op de tekst staan en klik op de rechtermuisknop en vervolgens op 'paginabron weergeven'.

Paginabron weergeven

2. Als je op ‘paginabron weergeven’ hebt geklikt opent zich een nieuw venster met codes, ofwel HTML. Nu klik je op CTRL + F. Door dit gelijktijdig in te drukken krijg je een zoekoptie. Het is vaak een kleine balk onder of boven in het scherm.

3. In die kleine balk voer je het woord ‘Font’ of ‘Font-family’ in. Zodra je op 'enter' drukt verspringt de pagina naar het woord dat je hebt getypt. Achter dat woord staat het lettertype die wordt gebruikt op de betreffende pagina.

Mijn laatste tip; wees consistent in het gebruik van lettertypes!

Het aanbod aan moderne, zakelijke, geschreven en sierlijke lettertypes is zeer groot. Aan jou nu de taak om het juiste lettertype eruit te vissen. Besluit met welke lettertypes je gaat werken en wees hier consistent in. Als jij hebt besloten om in jouw H1 en H2 te gaan werken met ‘PT Sans’ en je hebt ondertussen je eerste tekst online gezet, doe dan volgende keer precies hetzelfde. Werk weer met PT Sans. Door consistent te zijn kom je betrouwbaar, besluitvaardig en zelfverzekerd over.

 

Wil jij nu aan de slag en gaan werken met het juiste lettertype, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan gerust gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik ben copywriter en schrijf aantrekkelijke, pakkende en interessante teksten voor bedrijven.  

Gerelateerde berichten

Stuur mij gerust een berichtje!

Beoordeel deze blog!
5/5

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CONNECT

Wil je volgen wat ik doe en wat ik te
melden heb? 

CONTACT

Laura Kortekaas
Santpoort – Noord
info@laurakortekaas.nl
06-27885821

KVK: 70540373

Chat openen
1
Kan ik je helpen?
Hi! Heb je een vraag en stel je die liever via WhatsApp? Voel je dan vrij om dat te doen!