kleurenpsychologie

Zo speel jij in op de kleurenpsychologie van de mens!

Wil jij opvallen en functionele call to actions maken? Speel dan met jouw marketingstrategie in op de kleurenpsychologie van de mens. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het valt best mee. Onze ogen worden dagelijks getrakteerd op een palet, rijk aan kleuren. Door de met de juiste kleuren te werken op jouw website, in de nieuwsbrief of folders, vergroot je de kans dat mensen zich aangetrokken voelen tot jouw dienst of product.

Wat is kleur?

Kleur is iets wat wordt bepaald door de verschillende golflengtes van licht. Door de combinatie van deze golflengtes en ons neurale systeem, wordt een kleur ervaren. Ieder neurale systeem is uniek. Het is dan ook logisch dat iedereen een bepaalde kleur anders ervaart.

 

Wist jij dat er 7 hoofdkleuren van het spectrum van het licht zijn? Namelijk rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet.

 

De lichtgevoelige cellen, bestaande uit kegeltjes en staafjes, in het netvlies van onze ogen, zorgen ervoor dat wij lichtintensiteit en kleuren onderscheiden.

Betekenis kleurenpsychologie

Naast de visuele prikkel van kleuren, roepen zij ook bepaalde emoties en gevoelens op. Ze kunnen je o.a. vrolijk, emotioneel, alert of rustig maken. 

 

Met jouw bedrijf kun je dus inspelen op de kleurenpsychologie van de mens. Je kunt letterlijk invloed hebben op de keuzes die iemand maakt. Naast de kleurenpsychologie, is het belangrijk om jezelf af te vragen wat jij wil uitstralen met jouw bedrijf. Wil jij betrouwbaarheid, kalmte, autoriteit, vrijheid en intelligentie uitstralen? Dan is een blauwe kleur geschikt. Maar wil jij liever creativiteit, openheid, plezier, warmte en vriendelijkheid uitstralen? Dan is juist een oranje kleur geschikt.

 

Maar let wel, de kleurenpsychologie is per cultuur verschillend. In de Iraanse cultuur en het Jodendom staat de blauwe kleur voor rouw en dood.

 

Dus kortom, kleuren hebben invloed op de keuzes die we maken.

Zo speelt kleurenpsychologie in op het koopgedrag van de mens

In het bedrijfsleven is de kleurenpsychologie een spel. Duizenden bedrijven houden zich ermee bezig.  Als jij met de juiste kleuren werkt, die het koopgedrag van de mens stimuleert, zal jij op social media ook sneller naamsbekendheid ontwikkelen. Doordat mensen zich door de kleuren in een post al aangetrokken voelen tot een dienst of product, zullen zij het beter onthouden en sneller delen met anderen.

 

In de reguliere winkel van Albert Heijn zie je als hoofdkleuren blauw. Hiermee stralen zijn professionaliteit, rust en stabiliteit uit. Mensen zijn over het algemeen voor een wat langere tijd in de winkel om hun boodschappen te doen. Ga je naar de Albert Heijn to Go, dan zal je zien dat andere kleuren daar de overhand hebben. Namelijk roze en groen. Doordat mensen relatief kort in de winkel zijn, moeten zij snel beslissen wat ze gaan kopen. De kleuren roze en groen hebben een zachtaardige en stabiele uitstraling. Het stimuleert de intuïtieve handelingen van een mens. Deze kleuren stimuleren in dit geval zo, dat met intuïtieve en impulsieve aankopen gaan doen.

De kleurenpsychologie in Nederland

Om in te kunnen spelen op kleurenpsychologie van de mens, geef ik jou een overzicht van het gevoel en de emoties die de 7 hoofdkleuren oproepen.

Rood/#FF0000

De rode kleur heeft 2 associaties. Aan de ene kant staat rood voor liefde en romantiek en aan de andere kant roept deze kleur een gevoel van actie op. In de marketingwereld wordt rood geassocieerd met vastberadenheid, opwinding, gevaar, actie, energie en kracht. Het maakt de mens alert.

Oranje/#FFA500

Oranje staat voor vriendelijkheid, warmte, creativiteit, openheid, plezier, modern, innovatief en positiviteit. Deze kleur geeft iemand een veilig en enthousiast gevoel.  

Geel/#FFFF00

Geel staat voor optimisme, spontaniteit, speelsheid, vriendelijkheid, geluk en plezier, nieuwsgierigheid en voor de zomer. Geel is immers de kleur van de zon. Over het algemeen wordt men blij van de zon. Dat blije gevoel werkt ook  door in de marketingwereld.

Blauw/#000FF

Blauw staat voor betrouwbaarheid, intelligentie, autoriteit, stabiliteit, oprechtheid en straalt een vorm van ontspanning, rust en vrede uit. Daarnaast wordt blauw ook wel eens geassocieerd met afstandelijkheid en macht.

Groen/#008000

Groen heeft een rustgevende, frisse en ontspannende uitstraling. Het staat voor gezondheid, stabiliteit, duurzaamheid, balans, milieu, groei en zorgzaamheid.

Indigo/#4B0082

Deze kleur staat voor extravert, intuïtie, bewustzijn en geestgerichtheid. Het beïnvloedt op een positieve manier iemand zijn zelfvertrouwen en het geeft een gevoel van vrede.

Violet/#6600A1

Violet staat voor rijkdom, luxe, daadkracht, creativiteit, spiritualiteit, wijsheid en stijl. Paars heeft een kalmerende, opbeurende en stimulerende werking.

Dus, welke kleur verkoopt nu het best?

Het is aan jou om de juiste kleur voor jou en je bedrijf te kiezen. Vraag jezelf af wat jij wil uitstralen met jouw bedrijf en wat voor gevoel jij aan iemand wil geven. Het is belangrijk dat de kleur van een call to action contrasteert met de rest van de kleuren op de website of een ander marketingkanaal, maar belangrijk hierin is; overdrijf niet. De kleur moet wel passend zijn bij de huidige kleuren.

Heb jij ondersteuning nodig bij het inspelen op de kleurenpsychologie van de mens?

Wil jij liever dat iemand anders voor jou inspeelt op de kleurenpsychologie van de mens? Ik ben copywriter en schrijf webteksten en blogs voor bedrijven. Door teksten SEO-proof te maken en gebruik te maken van de juiste kleuren en tekstopbouw, kom jij een stap dichter bij jouw ideale klant.

Gerelateerde berichten

Stuur mij gerust een berichtje!

Beoordeel deze blog!
5/5

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CONNECT

Wil je volgen wat ik doe en wat ik te
melden heb? 

CONTACT

Laura Kortekaas
Santpoort – Noord
info@laurakortekaas.nl
06-27885821

KVK: 70540373

Chat openen
1
Kan ik je helpen?
Hi! Heb je een vraag en stel je die liever via WhatsApp? Voel je dan vrij om dat te doen!