verschillen SEO EN SEA

De 4 grootste verschillen tussen SEO en SEA!

Dat SEO een belangrijke rol speelt in de online zichtbaarheid van jouw bedrijf, is jou misschien al wel bekend. Maar what about SEA? Het is een veel gestelde vraag; wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA? Zowel SEO als SEA hebben te maken met zoekmachines en online marketing. Ondanks dat zij dat gemeen hebben, maakt die ene letter een groot verschil in het resultaat dat jij wilt behalen.

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Door jouw website SEO-proof te maken wordt hij beter vindbaar in zoekmachines, waardoor er meer organisch zoekverkeer naar jouw website komt. SEO is een onbetaalde manier om beter vindbaar te worden voor jouw potentiële klant.

Wat is SEA?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’. Dit houdt in dat jij adverteert binnen zoekmachines. Door middel van Google Ads kun je met zoektermen adverteren waardoor jij hogere positie krijgt in Google. SEA is een betaalde manier om beter vindbaar te worden voor jouw potentiële klant.

Dit zijn de 4 grootste verschillen tussen SEO en SEA

1. Duurzaamheid

In Google een hogere positie bereiken door middel van SEO, is een echte langertermijnstrategie. Door jouw webteksten te optimaliseren wordt er een web van linkbuilding opgebouwd, waardoor jouw website in verloop van tijd steeds beter vindbaar wordt. Op het moment dat jij vindbaar bent in Google, hoef jij nog maar weinig te doen om zichtbaar te blijven. In tegenstelling tot SEA, is SEO  een duurzame strategie.

 

Op het moment dat je stopt met Google Ads, zul jij direct een stuk minder goed vindbaar worden in Google, doordat je een slechtere positie krijgt in de zoekmachine. Daarentegen zul jij door te werken met advertenties wel direct een hogere positie krijgen in Google en meer organisch zoekverkeer krijgen op jouw website.

2. De meetbaarheid tussen SEO en SEA

Ten opzichten van SEO, zijn de resultaten van SEA beter te meten. Via tools kun jij bijhouden op welke zoekwoorden mensen hebben gezocht, hoeveel mensen op de advertentie hebben geklikt, welke stappen zij vervolgens hebben ondernomen en hoeveel een klik jou heeft gekost. De resultaten van SEO kun je ook meten, maar minder nauwkeurig. Met behulp van Google Analytics kun je echter wel zien hoeveel mensen er op jouw website zijn geweest, via welke weg zij gekomen zijn (organisch of social media), op welke pagina’s zij zijn geweest, hoe lang zij daar zijn geweest en wat de plaatsen zijn waar vandaan wordt gezocht. 

3. Het budget

Een voordeel van SEO, is dat jij low budget al veel kunt bereiken. Door regelmatig SEO teksten te uploaden op jouw website, verbeter jij op langer termijn jouw positie in Google, waardoor je blijvend vindbaar zult worden voor jouw potentiële klanten.

 

SEA daarentegen, kan jou behoorlijk wat geld kosten als een advertentie niet op de juiste manier wordt ingezet. Zo kunnen de kosten van één klik hoog oplopen, zonder dat je er een lead aan overhoudt. Er zijn namelijk genoeg mensen die het onderscheid tussen een SEA en SEO-zoekresultaat niet herkennen, waardoor zij simpelweg op het eerste de beste zoekresultaat zullen klikken dat zij zien. Doordat er met SEA wordt gewerkt met zoektermen, wordt je zichtbaar voor een grotere groep mensen, zo ook mensen die niet jouw doelgroep zijn. Maar de mensen die zoeken weten dat niet en zullen op jouw advertentie klikken. Dit kost jou onnodig geld.

4. De discipline

Afhankelijk van de strategie die jij wilt aanhouden kun je kiezen om te werken met een SEO of SEA-specialist. Het is dus belangrijk dat jij je van tevoren hebt verdiept in de verschillen tussen SEO en SEA. Een SEA-specialist zorgt ervoor dat jij met relevante zoektermen, een positie boven de SEO pagina’s krijgt in Google. Afhankelijk van de verwachte klikfrequentie, advertentie relevantie en ervaring op de bestemmingspagina, zal de advertentie een kwaliteitsscore krijgen tussen de 1 en 10. Het cijfer zal de plek van de advertentie in de zoekmachine bepalen. 

 

Een SEO-specialist focust zich op zoekwoorden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. De positie van jouw website in de zoekmachine wordt bepaald door de kwaliteit van zoekwoorden en webteksten.

Wil jij op een duurzame manier en low budget jouw vindbaarheid op Google verbeteren? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op.

Als copywriter schrijf ik SEO teksten, voor bedrijven in de gezondheidsbranche. Ik verdiep me in jouw wensen, behoeften, bedrijf en doelgroep en schrijf vanuit daar teksten die de bezoeker aansporen tot actie.

Gerelateerde berichten

Stuur mij gerust een berichtje!

Beoordeel deze blog!
5/5

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CONNECT

Wil je volgen wat ik doe en wat ik te
melden heb? 

CONTACT

Laura Kortekaas
Santpoort – Noord
info@laurakortekaas.nl
06-27885821

KVK: 70540373

Chat openen
1
Kan ik je helpen?
Hi! Heb je een vraag en stel je die liever via WhatsApp? Voel je dan vrij om dat te doen!